Collectieve juridische procedure (class-action)
Een collectieve actie (ook wel “class action” of “representative action”) is een type procedure waarbij een groep personen gezamenlijk vertegenwoordigd wordt door een stichting of een persoon uit die groep. In dit geval, vertegenwoordigt The Privacy Collective door middel van locale initiatieven de belangen van gedupeerden.
First-party cookie
Een HTTP-cookie – of een internetcookie of browsercookie – iseen fundamenteel onderdeel van de moderne online wereld.Het is eigenlijk een kleine hoeveelheid gegevens die wordenuitgewisseld tussen een website en een apparaat van eengebruiker via een webbrowser.Simpel gezegd: als u eenwebsite bezoekt, kan de site een cookie verstrekkenwaarmee u als X wordt geïdentificeerd. Als u de site verlaaten later weer bezoekt, wordt deze cookie gebruikt door desite om u te herkennen als dezelfde X die deze pagina aleerder had bezocht. Cookies zijn ontworpen om nuttigeinformatie over een gebruiker op een betrouwbare manier teonthouden (zoals de inhoud van een winkelmandje) of omhet surfgedrag van de gebruiker bij te houden (zoalsinloginformatie of eerder activiteiten op de pagina). Cookieskunnen ook worden gebruikt om eerder opgegeveninformatie zoals namen, adressen, wachtwoorden,loginnamen en creditcardnummers te onthouden. Veiligheidis duidelijk een probleem hier, waardoor cookies normaliterworden versleuteld zodat derden niet vrij toegang hebben totde informatie van de gebruiker. Meer informatie isbeschikbaar hieronder
Externe of tracking cookies
In het algemeen bekend als ‘externe cookies’, zijn dit cookiesdie niet bij de website horen die u bezoekt. Zij bieden u of uwapparaat geen ondersteuning maar zijn uitsluitend bedoeldom informatie over u te verzamelen, vrijwel altijd voormarketingdoeleinden.
Cookiesynchronisering
Cookiesynchronisering vindt plaats wanneer tweeadvertentiesystemen of -platformen de informatie die zijhebben verzameld over een persoon willen vergelijken
Gegevensbeheerplatform (GBP)
De belangrijkste aanpak van de advertentietechnologie-sector. Een GBP is een verbindingsplatform om first-party,second-party en third-party gegevens van personen uit welkebron dan ook te verzamelen, organiseren en activeren. GBP’szijn de drijvende kracht achter gegevensgebaseerdemarketing omdat zij bedrijven in staat stellen individueleklantenmodellen te verzamelen, te aggregeren en teexploiteren.
Vraagplatform (VP)
Een VP stelt adverteerders in staat om advertentie-inventaris aan te schaffen voor de best mogelijke prijs en omadvertenties te richten op gebruikers op basis vanverschillende categorieën, zoals locatie, leeftijd en geslacht,om de impact van een advertentiecampagne te vergroten.
Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
Privacywetgeving ingevoerd binnen de EU in 2018 met zevenkernprincipes voor de wettige verwerking vanpersoonsgegevens. Deze principes hebben, in grote lijnen,betrekking op het volgende:
- Wetmatigheid, eerlijkheid en transparantie
- Beperking van doeleinden
- Dataminimalisatie
- ANauwkeurigheid
- SOpslagbeperking
- Integriteit en vertrouwelijkheid (beveiliging)
- Verantwoording
Meer informatie is hier beschikbaar.
Persoonsgegevens
Alle gegevens – online of anderszins – die kunnen wordengebruikt om een specifiek individu te identificeren, zoals volledige naam, paspoortnummer, e-mailadres,rijbewijsnummer, bankrekeninggegevens enz.
Privacy- en elektronische communicatieregels
De PECR bestaan naast de AVG en de WetGegevensbescherming en bieden mensen specifiekeprivacyrechten op het internet en met betrekking tot allevormen van elektronische communicatie.
Deze regels hebben specifiek betrekking op:
- Marketing-gerelateerde e-mails, tekstberichten en telefoongesprekken
- Cookies (en vergelijkbare alternatieven)
- Het waarborgen van de veiligheid van communicatiediensten
- Privacy van klanten met betrekking tot internetverkeer en locatiegegevens, specifieke facturering, regelidentificatie en opname in lijsten
Real-time bidding (RTB)
Advertentie-inventarissen werden vroeger statischaangekocht op basis van een bepaald aantal impressies(directe weergaven en secondaire willekeurige weergaven).RTB-inventaris wordt softwarematig aangekocht en verkocht per impressie. Geautomatiseerde servers bieden live tegenelkaar op om hun advertentie-inventaris te tonen en hetwinnende bod toont een advertentie aan de gebruiker. Ditbetekent dat bedrijven direct hun advertenties kunnenoptimaliseren met verschillende uitingen en mensen demeest gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen.
Aanbiedplatform (AP)
Een AP lijkt op een VP. Hier verkopen uitgevers hunadvertentie-inventaris voor de hoogst mogelijke winst,waardoor website-eigenaars, bijvoorbeeld, hunadvertentieruimte kunnen verkopen om gratis content aanhun gebruikers aan te bieden. Er bestaat een implicieteuitwisseling van waarde hier: de gebruiker ontvangt content,maar bekijkt eerst betaalde advertenties. AP’s zijn vaakgekoppeld aan meerdere VP’s waar verschillende media-inkopers hun inventaris proberen te verkopen. De uitgeverskunnen vragen om advertenties die aansluiten op huncontent – door first-party gebruikersgegevens te delen – wat,simpel gezegd, de reden is dat u vaak advertenties ziet voorsportmaterialen op sportwebsites.